Články

Aktuality
- 2013

  • 25 1
    XVIII. Popelec umělců – středa 13.2. 2013

    XVIII. POPELEC UMĚLCŮ

    POPELEČNÍ STŘEDA 13.2. 2013

    17.30 - Clarinet Factory & Alan Vitouš nabídnou v refektáři Dominikánského kláštera hudební performanci Ozvěny z kamene. 

    Vstup do refektáře bude otevřen již od 17.00 z Jilské ulice č.7a. Předpokládaný konec akce – 18.30. Vstupné dobrovolné, není třeba rezervací, kapacita sálu je dostatečná.

    19.00  - Bohoslužba s udílením popelce v kostele Nejsv. Salvátora. Celebruje a promluví Mons. Tomáš Halík. Hudebně doprovodí Robert Hugo a Clarinet Factory.

    20.30
    - Vernisáž výtvarné intervence Patrika Hábla do prostoru kostela Nejsvětějšího Salvátora.
    V sakristii kostela promluví autor společně s kurátorem intervence Norbertem Schmidtem.

    Popelec umělců pořádá Akademická farnost Praha společně s Centrem teologie a umění  za laskavého přispění platformy Dominikánská 8.

    Postní obrazy nahradí historická oltářní plátna

    Interiér akademického kostela Nejsvětějšího Salvátora v Praze během postní doby jedinečným způsobem promění kolekce postních obrazů Patrika Hábla, která dočasně nahradí všechny historické oltářní obrazy. Háblovy monotypy navazují na starobylou tradici zahalování uměleckých děl v postní době a dynamické vyměňování obrazů v kostele podle různých liturgických dob či svátků. Tento koncept umělecké intervence je součástí letošního Popelce umělců.  „Koncept Patrika Hábla je radikální. Křesťanská ikonografie se jakoby mávnutím proutku vytratí, nebeské vysílání přeladí na jiný program. Poučený pozorovatel však ví, že to tak docela není pravda. Možná se mu vybaví slavný Děčínský oltářní obraz od krále romantických malířů Caspara Davida Friedricha“, říká kurátor Norbert Schmidt. Setkání s jinakostí, překvapení z nových souvislostí jsou v postní době v prostoru chrámu zcela na místě. Určitá redukce, vycházející z tradičního postního zakrývání kostelních obrazů, se v Háblově salvátorském souboru potkává se subjektivními obrazy, jakýmisi „zpovědními zrcadly“ odvážně nastavenými mnohdy překvapeným návštěvníkům bohoslužeb. Z náhodných doteků a uskupení barev však nakonec vyrůstá v celku kostela pevný a pečlivě promyšlený celek. Sám Patrik Hábl k intervenci říká: „Možnost prostorové realizace pro Nejsvětějšího Salvatora považuji za obrovskou životní výzvu. Zakrytí všech barokních obrazů nastavuje i zrcadlo nám samotným. Tato intervence by měla nevtíravým a sofistikovaným způsobem upozornit na to, na co jsme si již zvykli, a klade otázky, zda jsme ochotni přijmout i něco nového.“

    Popeleční středou začíná čtyřicetidenní postní doba – přípravné období na slavení Velikonoc. Tradice Popelce umělců vznikla na konci první světové války v pařížské katedrále Notre Dame, kde bylo slouženo requiem za padlé umělce. Od této doby se setkání víry a umění koná v evropských metropolích každoročně, v kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze letos už po osmnácté. „V naší farnosti působí celá řada umělců nejrůznějšího druhu, ale zveme i umělce, kteří zrovna nejsou praktikující věřící, protože jsme přesvědčeni, že svět víry a umění mají k sobě bytostně blízko – oba se vyjadřují symboly a vždycky se doprovázely. Dnes navíc náboženství a umění mohou být spojenci v zápasu proti banalizaci světa, proti zpovrchnění života “ vysvětluje Mons. Tomáš Halík, farář akademické farnosti u Nejsvětějšího Salvátora.

    Malíř a grafik Patrik Hábl (* 1975) vystudoval VŠUP v Praze u prof. Pavla Nešlehy. V roce 1996 absolvoval roční litografické školení M. Axmanna a 1997 Akademii Muchina v St. Petersburku. Roku 1998 studoval na AVU experimentální grafiku u Vladimíra Kokolii. V letošním roce vystavoval nejen v českých galeriích, ale i v Lyonu, Istanbulu, New Yorku, Mnichově či Amsterodamu. Pedagogicky působí na VŠUP v Praze.

    Kurátoři malířské intervence: Norbert Schmidt a Petr Tej  


    Clarinet Factory & Alan Vitouš – Ozvěny z kamene

    Letošní hudební vstup v první části osmnáctého Popelce umělců nese název Ozvěny z kamene. Mnoho hudebníků vkládá do názvů svých alb či vystoupení jakousi  kvintesenci performovaných skladeb i určitá poselství ve zkratce. Doba postní se formuje a nachází své vyjádření ve zkratce Popeleční středy, dne přísného postu. Tato dvě poselství se mohou citlivě prolnout v hudební performanci Clarinet  Factory a jejich stálého hosta Alana Vitouše v refektáři staroměstského dominikánského kláštera a následně i v kostele Nejsvětějšího Salvátora právě na Popeleční středu. Ozvěny z kamene jsou názvem hudebního alba skupiny. I další názvy alb, ze kterých se bude citovat, nesou určité poselství pro letošní dobu postní: Echoes of Colors (Ozvěny barev), Out of Home (Mimo domov), Eternal seekers (Věční hledači).  Hudba Clarinet Factory je minimalistická, v akustickém provedení založená na čtyřhlasu klarinetů, podkreslených zvukem perkusí. Stačí jí opravdu málo, aby vydala maximum. A zde je třeba hledat i velké téma postní doby - snažit se nalézt minimalitu a jednoduchost vlastního života. Hledat v  době vnitřního usebrání věčnost (a hledat věčně, být stále na-cestě), citlivě naslouchat ozvěnám základních stavebních kamenů života, který se v postu obnažuje (a naše navyklé životní obrazy se naopak zakrývají), být těch několik týdnů poněkud out of home - a zároveň ještě blíže sobě – to je výzva, která nás má správně naladit na notu postního času.  

    Soubor Clarinet Factory vznikl na přelomu tisíciletí. Svou tvorbou, hrou a improvizací stírá kvartet ve složení Jindřich Pavliš, Luděk Boura, Vojtěch Nýdl a Petr Valášek (+ host Alan Vitouš) hranice jazzu, crossoveru, etnických inspirací, minimalismu i elektroniky.  Clarinet Factory jsou známí i prací s neobvyklými koncertními prostory, s vizualizacemi, s hudbou k filmu a divadlu. Pro svůj první pražský koncert si je vybral zpěvák Bobby McFerrin. Unikátní je i jejich nejnovější počin - hudba pro nově otevřené Muzeum Karla Zemana na pražské Kampě. Rádi spolupracují se zajímavými hosty a podobně laděnými osobnostmi (Petr Nikl, Jarda Svoboda, Michal Rataj, Jana Koubková, Lenka Dusilová….) Kromě hudební performance v refektáři se Clarinet Factory zapojí také do liturgie a společně s varhaníkem Robertem Hugem doprovodí mši sv. s udílením popelce od 19 hodin v kostele Nejsvětějšího Salvátora.  

    Pořadatel: Akademická farnost Praha a Centrum teologie a umění při KTF UK za laskavého přispění platformy Dominikánská 8.

    Produkce a organizace: Norbert Schmidt, Martin Staněk, Jana Pláteníková, Petr Tej, Petr Vacík a další a další...

     

     

     

     

    FOTOGALERIE

    Ohlasy a souvislosti:

    Norbert Schmidt: Postní cyklus Patrika Hábla v kostele Nejsv. Salvátora

    aneb monumentální obhajoba obrazu
    Salve 1/2013, s. 153
    (+ kompletní obrazový doprovod celého čísla: monotypy, Salvátor, dox)

    Jan. H. Vitvar: Dobré pro oko
    Respekt, 2. dubna 2013, s. 62.

    Klára Jirsová: Ojedinělé zakrývání obrazů u Salvátora
    Česká pozice, 25. března 2013

    Ars Acustica & Dominica Palmarum 2013
    Květná neděle v kostele Nejsv. Salvátora
    neděle 24. března 2013 v 20:00 hodin

    Norbert Schmidt: Postní cyklus
    Ateliér 6/2013, s.12.

    Odpoledne s Dvojkou
    Rozhovor s Patrikem Háblem
    Český rozhlas 2, 21. března 2013

    Dětská intervence u Nejsv. Salvátora
    doprovodný program, 20. března 2013

    Kostel není galerie ani muzeum
    Rozhovor s Norbertem Schmidtem
    artalk.cz, 18. března 2013

    Artmix 3/2013
    Česká televize 2, 13. března 2013

    Radek Wohlmut: Háblův Popelec
    Art+Antiques 3/2013, s. 75.

    Aleš Pištora: Historická oltářní plátna nahradily postní obrazy
    Universum 1/2013, s. 7

    Josef Vomáčka: Postní cyklus Patrika Hábla
    Česká televize 24, 9. března 2013

    Kateřina Tučková: Pohroužení do vnitřních krajin
    Patrik Hábl přetvořil interiér kostela Nejsv. Salvátora
    Právo 7. března 2013, Salon s. 6.

    Postní intervence Patrika Hábla
    Rozhovor s Patrikem Háblem
    Salvatore 100, březen 2013, s. 3.

    Postní obrazy Patrika Hábla
    you tube, 28. února 2013

    Nejsvětější Salvátor se postně zahalil do moderního umění
    Michael Otřísal, Česká televize, Křesťanský magazín 24. února 2013

    Barokní oltáře v akademickém Salvátoru nahradilo až do Velkého pátku současné umění
    i-Forum, časopis Univerzity Karlovy 22. února 2013

    Václav Sokol: Postní doba u Nejsv. Salvátora
    Katolický týdeník 2013/8, Perspektivy s. 3, 21. února 2013

    Postní obrazy Patrika Hábla
    Lukáš Jirsa, Televize Noe, Zpravodajské Noeviny 21. února 2013

    Abstrakce místo baroka – Nejsvětější Salvátor není konzerva
    Česká televize – Zprávy, Reportáž Jiřího Svobody, 18. února 2013

    Jak prožívat v dnešní době postní přípravu na Velikonoce
    Teresie Bečková, Český rozhlas 1, Výzvy přítomnosti 17. února 2013

    Postní obrazy u Nejsvětějšího Salvátora dočasně nahradí oltářní plátna
    Teresie Bečková, Český rozhlas, Křesťanský týdeník 16. února 2013

    Fastenzeit in Prag mit Schätzen aus Zittau
    Städtische Museen Zittau – Německo, 15. února 2013­

    Popeleční středou začíná postní doba a příprava na Velikonoce
    deník.cz, 13. února 2013

    Patrik Hábl – Postní cyklus pro kostel Nejsvětějšího Salvátora v Praze
    Grapheion.cz, 13. února 2013

    Rozhovor s Patrikem Háblem a Norbertem Schmidtem
    Český rozhlas, Vltava, Mozaika 13. února 2013 (cca 26:10)

    Postní obrazy nahradí historická oltářní plátna
    Aleš Pištora, TS ČBK 11. února 2013

    Vydejte se na výstavu do kostela. Postní obrazy nahradí oltářní plátna
    Robert Oppelt, Metro 11. února 2013

    Křesťané vstoupí do postní doby
    Aleš Pištora, APHA 7. února 2013

    Modern Style Instead of Altarpieces
    Oskar Exner, Portal of Prague, 6. February 2013

    SAKRÁLNÍ UMĚNÍ: Místo oltářních obrazů moderna
    Oskar Exner, Portál hl.m. Prahy, 5. února 2013

    Malířská intervence Patrika Hábla v kostele Nejsvětějšího Salvátora
    Co, kdy v Praze?, 2. února 2013

    Aktuality | Martin Stanek | 25.1.2013 14:49
  • 25 1
    Literárně - hudební večer: Jiří Orten - výběr z povídek 11.2. (20.00)

    Na začátku zazní charakteristika originálních rysů básníkovy spirituality a vztahu hudby k motivům v jeho próze. Následuje pásmo, ve kterém se střídá četba s flétnou. Dvě interpretační cesty. Skladby pro sólovou flétnu hraje Tereza Seifertová (absolventka hudební vědy FF UK). Jiří Orten (1919–1941) byl básník, prozaik a dramatik. Jeho povídky jsou lyrické, snové a s dětským pohledem na svět. Zároveň se ale v nich odráží čas ohrožení mezi dvěma světovými válkami. Z tohoto podhoubí vyrůstá tragický životní pocit  a obracení se do nitra člověka. Právě v něm hledá básník jistotu a objevuje skutečnost jinak, skrze spiritualitu.

    Přednes: Vilma Manová (studentka bohemistiky FF UK, korektorka v nakladatelství Gasset) a Petr Janeš (absolvent bohemistiky a historie FF UK, učitel češtiny pro cizince na ÚJOP UK Albertov).

    Aktuality | Martin Stanek | 25.1.2013 14:24
  • 25 1
    Derniéra výstavy fotografií Petra Vacíka 3.2. (21:15)

    Formou nekonvenční reinstalace fotografií Petra Vacíka se rozloučíme s výstavou na ochozu kostela v neděli 3. února po večerní mši svaté. Všechny fotografie jsou po dohodě s autorem určeny k možnému zakoupení. Srdečně zve výstavní rada farnosti.

    Desetileté putování Petra Vacíka světem za poznáním a studiem nese své plody kromě jiného v podobě fotografií, které máte možnost shlédnout do 3.února 2013 na ochozech našeho kostela. Autor sám říká, že oněch 10 let fotil do šuplíku s tím, že až se jednoho dne vrátí ze studií domů, negativy začne vytahovat. Když výstavní rada zjistila, že se tak stále neděje, rozhodla se oznámit mu termín jeho vlastní výstavy.Výstava je přístupná na ochozech kostela vždy kolem bohoslužeb (půlhodinu před i po mši sv.) Katalog výstavy je dostupný i na webu – www.printofview.eu

    Aktuality | Martin Stanek | 25.1.2013 14:18
  • 10 1
    Koncert Acoustic celebro 13. 1. 2013 ve 21 hod.
    Aktuality | Martin Stanek | 10.1.2013 10:27
  • 3 1
    Pf 2013
    Aktuality | Martin Stanek | 3.1.2013 13:01