Kde je liturgie?

Omlouváme se se Vám za dočasnou nedostupnost této funkce

Články

XVIII. Popelec umělců – středa 13.2. 2013

Aktuality | Martin Stanek | 25.1.2013 14:49

XVIII. POPELEC UMĚLCŮ

POPELEČNÍ STŘEDA 13.2. 2013

17.30 - Clarinet Factory & Alan Vitouš nabídnou v refektáři Dominikánského kláštera hudební performanci Ozvěny z kamene. 

Vstup do refektáře bude otevřen již od 17.00 z Jilské ulice č.7a. Předpokládaný konec akce – 18.30. Vstupné dobrovolné, není třeba rezervací, kapacita sálu je dostatečná.

19.00  - Bohoslužba s udílením popelce v kostele Nejsv. Salvátora. Celebruje a promluví Mons. Tomáš Halík. Hudebně doprovodí Robert Hugo a Clarinet Factory.

20.30
- Vernisáž výtvarné intervence Patrika Hábla do prostoru kostela Nejsvětějšího Salvátora.
V sakristii kostela promluví autor společně s kurátorem intervence Norbertem Schmidtem.

Popelec umělců pořádá Akademická farnost Praha společně s Centrem teologie a umění  za laskavého přispění platformy Dominikánská 8.

Postní obrazy nahradí historická oltářní plátna

Interiér akademického kostela Nejsvětějšího Salvátora v Praze během postní doby jedinečným způsobem promění kolekce postních obrazů Patrika Hábla, která dočasně nahradí všechny historické oltářní obrazy. Háblovy monotypy navazují na starobylou tradici zahalování uměleckých děl v postní době a dynamické vyměňování obrazů v kostele podle různých liturgických dob či svátků. Tento koncept umělecké intervence je součástí letošního Popelce umělců.  „Koncept Patrika Hábla je radikální. Křesťanská ikonografie se jakoby mávnutím proutku vytratí, nebeské vysílání přeladí na jiný program. Poučený pozorovatel však ví, že to tak docela není pravda. Možná se mu vybaví slavný Děčínský oltářní obraz od krále romantických malířů Caspara Davida Friedricha“, říká kurátor Norbert Schmidt. Setkání s jinakostí, překvapení z nových souvislostí jsou v postní době v prostoru chrámu zcela na místě. Určitá redukce, vycházející z tradičního postního zakrývání kostelních obrazů, se v Háblově salvátorském souboru potkává se subjektivními obrazy, jakýmisi „zpovědními zrcadly“ odvážně nastavenými mnohdy překvapeným návštěvníkům bohoslužeb. Z náhodných doteků a uskupení barev však nakonec vyrůstá v celku kostela pevný a pečlivě promyšlený celek. Sám Patrik Hábl k intervenci říká: „Možnost prostorové realizace pro Nejsvětějšího Salvatora považuji za obrovskou životní výzvu. Zakrytí všech barokních obrazů nastavuje i zrcadlo nám samotným. Tato intervence by měla nevtíravým a sofistikovaným způsobem upozornit na to, na co jsme si již zvykli, a klade otázky, zda jsme ochotni přijmout i něco nového.“

Popeleční středou začíná čtyřicetidenní postní doba – přípravné období na slavení Velikonoc. Tradice Popelce umělců vznikla na konci první světové války v pařížské katedrále Notre Dame, kde bylo slouženo requiem za padlé umělce. Od této doby se setkání víry a umění koná v evropských metropolích každoročně, v kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze letos už po osmnácté. „V naší farnosti působí celá řada umělců nejrůznějšího druhu, ale zveme i umělce, kteří zrovna nejsou praktikující věřící, protože jsme přesvědčeni, že svět víry a umění mají k sobě bytostně blízko – oba se vyjadřují symboly a vždycky se doprovázely. Dnes navíc náboženství a umění mohou být spojenci v zápasu proti banalizaci světa, proti zpovrchnění života “ vysvětluje Mons. Tomáš Halík, farář akademické farnosti u Nejsvětějšího Salvátora.

Malíř a grafik Patrik Hábl (* 1975) vystudoval VŠUP v Praze u prof. Pavla Nešlehy. V roce 1996 absolvoval roční litografické školení M. Axmanna a 1997 Akademii Muchina v St. Petersburku. Roku 1998 studoval na AVU experimentální grafiku u Vladimíra Kokolii. V letošním roce vystavoval nejen v českých galeriích, ale i v Lyonu, Istanbulu, New Yorku, Mnichově či Amsterodamu. Pedagogicky působí na VŠUP v Praze.

Kurátoři malířské intervence: Norbert Schmidt a Petr Tej  


Clarinet Factory & Alan Vitouš – Ozvěny z kamene

Letošní hudební vstup v první části osmnáctého Popelce umělců nese název Ozvěny z kamene. Mnoho hudebníků vkládá do názvů svých alb či vystoupení jakousi  kvintesenci performovaných skladeb i určitá poselství ve zkratce. Doba postní se formuje a nachází své vyjádření ve zkratce Popeleční středy, dne přísného postu. Tato dvě poselství se mohou citlivě prolnout v hudební performanci Clarinet  Factory a jejich stálého hosta Alana Vitouše v refektáři staroměstského dominikánského kláštera a následně i v kostele Nejsvětějšího Salvátora právě na Popeleční středu. Ozvěny z kamene jsou názvem hudebního alba skupiny. I další názvy alb, ze kterých se bude citovat, nesou určité poselství pro letošní dobu postní: Echoes of Colors (Ozvěny barev), Out of Home (Mimo domov), Eternal seekers (Věční hledači).  Hudba Clarinet Factory je minimalistická, v akustickém provedení založená na čtyřhlasu klarinetů, podkreslených zvukem perkusí. Stačí jí opravdu málo, aby vydala maximum. A zde je třeba hledat i velké téma postní doby - snažit se nalézt minimalitu a jednoduchost vlastního života. Hledat v  době vnitřního usebrání věčnost (a hledat věčně, být stále na-cestě), citlivě naslouchat ozvěnám základních stavebních kamenů života, který se v postu obnažuje (a naše navyklé životní obrazy se naopak zakrývají), být těch několik týdnů poněkud out of home - a zároveň ještě blíže sobě – to je výzva, která nás má správně naladit na notu postního času.  

Soubor Clarinet Factory vznikl na přelomu tisíciletí. Svou tvorbou, hrou a improvizací stírá kvartet ve složení Jindřich Pavliš, Luděk Boura, Vojtěch Nýdl a Petr Valášek (+ host Alan Vitouš) hranice jazzu, crossoveru, etnických inspirací, minimalismu i elektroniky.  Clarinet Factory jsou známí i prací s neobvyklými koncertními prostory, s vizualizacemi, s hudbou k filmu a divadlu. Pro svůj první pražský koncert si je vybral zpěvák Bobby McFerrin. Unikátní je i jejich nejnovější počin - hudba pro nově otevřené Muzeum Karla Zemana na pražské Kampě. Rádi spolupracují se zajímavými hosty a podobně laděnými osobnostmi (Petr Nikl, Jarda Svoboda, Michal Rataj, Jana Koubková, Lenka Dusilová….) Kromě hudební performance v refektáři se Clarinet Factory zapojí také do liturgie a společně s varhaníkem Robertem Hugem doprovodí mši sv. s udílením popelce od 19 hodin v kostele Nejsvětějšího Salvátora.  

Pořadatel: Akademická farnost Praha a Centrum teologie a umění při KTF UK za laskavého přispění platformy Dominikánská 8.

Produkce a organizace: Norbert Schmidt, Martin Staněk, Jana Pláteníková, Petr Tej, Petr Vacík a další a další...

 

 

 

 

FOTOGALERIE

Ohlasy a souvislosti:

Norbert Schmidt: Postní cyklus Patrika Hábla v kostele Nejsv. Salvátora

aneb monumentální obhajoba obrazu
Salve 1/2013, s. 153
(+ kompletní obrazový doprovod celého čísla: monotypy, Salvátor, dox)

Jan. H. Vitvar: Dobré pro oko
Respekt, 2. dubna 2013, s. 62.

Klára Jirsová: Ojedinělé zakrývání obrazů u Salvátora
Česká pozice, 25. března 2013

Ars Acustica & Dominica Palmarum 2013
Květná neděle v kostele Nejsv. Salvátora
neděle 24. března 2013 v 20:00 hodin

Norbert Schmidt: Postní cyklus
Ateliér 6/2013, s.12.

Odpoledne s Dvojkou
Rozhovor s Patrikem Háblem
Český rozhlas 2, 21. března 2013

Dětská intervence u Nejsv. Salvátora
doprovodný program, 20. března 2013

Kostel není galerie ani muzeum
Rozhovor s Norbertem Schmidtem
artalk.cz, 18. března 2013

Artmix 3/2013
Česká televize 2, 13. března 2013

Radek Wohlmut: Háblův Popelec
Art+Antiques 3/2013, s. 75.

Aleš Pištora: Historická oltářní plátna nahradily postní obrazy
Universum 1/2013, s. 7

Josef Vomáčka: Postní cyklus Patrika Hábla
Česká televize 24, 9. března 2013

Kateřina Tučková: Pohroužení do vnitřních krajin
Patrik Hábl přetvořil interiér kostela Nejsv. Salvátora
Právo 7. března 2013, Salon s. 6.

Postní intervence Patrika Hábla
Rozhovor s Patrikem Háblem
Salvatore 100, březen 2013, s. 3.

Postní obrazy Patrika Hábla
you tube, 28. února 2013

Nejsvětější Salvátor se postně zahalil do moderního umění
Michael Otřísal, Česká televize, Křesťanský magazín 24. února 2013

Barokní oltáře v akademickém Salvátoru nahradilo až do Velkého pátku současné umění
i-Forum, časopis Univerzity Karlovy 22. února 2013

Václav Sokol: Postní doba u Nejsv. Salvátora
Katolický týdeník 2013/8, Perspektivy s. 3, 21. února 2013

Postní obrazy Patrika Hábla
Lukáš Jirsa, Televize Noe, Zpravodajské Noeviny 21. února 2013

Abstrakce místo baroka – Nejsvětější Salvátor není konzerva
Česká televize – Zprávy, Reportáž Jiřího Svobody, 18. února 2013

Jak prožívat v dnešní době postní přípravu na Velikonoce
Teresie Bečková, Český rozhlas 1, Výzvy přítomnosti 17. února 2013

Postní obrazy u Nejsvětějšího Salvátora dočasně nahradí oltářní plátna
Teresie Bečková, Český rozhlas, Křesťanský týdeník 16. února 2013

Fastenzeit in Prag mit Schätzen aus Zittau
Städtische Museen Zittau – Německo, 15. února 2013­

Popeleční středou začíná postní doba a příprava na Velikonoce
deník.cz, 13. února 2013

Patrik Hábl – Postní cyklus pro kostel Nejsvětějšího Salvátora v Praze
Grapheion.cz, 13. února 2013

Rozhovor s Patrikem Háblem a Norbertem Schmidtem
Český rozhlas, Vltava, Mozaika 13. února 2013 (cca 26:10)

Postní obrazy nahradí historická oltářní plátna
Aleš Pištora, TS ČBK 11. února 2013

Vydejte se na výstavu do kostela. Postní obrazy nahradí oltářní plátna
Robert Oppelt, Metro 11. února 2013

Křesťané vstoupí do postní doby
Aleš Pištora, APHA 7. února 2013

Modern Style Instead of Altarpieces
Oskar Exner, Portal of Prague, 6. February 2013

SAKRÁLNÍ UMĚNÍ: Místo oltářních obrazů moderna
Oskar Exner, Portál hl.m. Prahy, 5. února 2013

Malířská intervence Patrika Hábla v kostele Nejsvětějšího Salvátora
Co, kdy v Praze?, 2. února 2013

Související články

Komentáře